Statut
ZATWIERDZAM
PREZES
Polskiej Akademii Nauk
Michał Kleiber
Warszawa 18 maja 2011
STATUT
INSTYTUTU ŚRODOWISKA ROLNICZEGO i LEŚNEGO
POLSKIEJ AKADEMII NAUK
I. Postanowienia ogólne
§ 1
Instytut Środowiska Rolniczego i Leśnego zwany dalej „Instytutem” jest instytutem naukowym Polskiej Akademii Nauk.
§ 2
Instytut działa w szczególności na podstawie:
- Ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 96, poz. 619);
- Statutu Polskiej Akademii Nauk stanowiącego załącznik do Uchwały nr 8/2010 Zgromadzenia Ogólnego Polskiej Akademii Nauk w dniu 24 listopada 2010 r.,
- Uchwały Nr 30/2008 Prezydium Polskiej Akademii Nauk z dnia 21w sprawie utworzenia Instytutu Środowiska Rolniczego i Leśnego z dnia 21 października 2008 roku,
- Decyzji Prezesa PAN z dnia 23 lutego 2009 roku o podjęciu działalności przez Instytut Środowiska Rolniczego i Leśnego Polskiej Akademii Nauk.
- Niniejszego Statutu.
§ 3
- Siedzibą jest miasto Poznań.
- Instytut może posiadać jednostki organizacyjne na terenie całego Kraju.
- Instytut posiada osobowość prawną.
§ 4
- Instytut używa pieczęci okrągłej z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwąw otoku: Instytut Środowiska Rolniczego i Leśnego Polskiej Akademii Nauk.
- Instytut używa pieczęci podłużnej z nazwą Instytutu oraz jego adresem i numerem telefonu.
II. Zadania Instytutu
§ 5
Przedmiotem działania Instytutu jest prowadzenie badań naukowych w zakresie nauk rolniczych, leśnych i biologicznych oraz upowszechnianie wyników tych badań.
§ 6
Do zadań Instytutu należy w szczególności:
- Prowadzenie badań naukowych z zakresu ekologicznych zasad funkcjonowania środowiska przyrodniczego znajdującego się pod wpływem gospodarki rolnej i leśnej w celu rozpoznawania oraz prognozowania przyrodniczych zmian całego krajobrazu;
- Prowadzenie prac rozwojowych i wdrażanie wyników tych badań do gospodarki;
- Wspieranie osób rozpoczynających karierę naukową;
- Kształcenie pracowników naukowych i specjalistów o szczególnych kwalifikacjach w zakresie kształtowania środowiska;
- Współpraca z uczelniami, instytutami badawczymi i towarzystwami naukowymi, w szczególności w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych;
- Współpraca ze środowiskiem społeczno-gospodarczym w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w celu ich wdrożenia;
- Rozwijanie międzynarodowej współpracy naukowej przez tworzenie konsorcjów naukowych i prowadzenie projektów badawczych wspólnie z partnerami zagranicznymi;
- Upowszechnianie wiedzy w zakresie działalności Instytutu;
- Wykonywanie innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów oraz zleconych przez władze Polskiej Akademii Nauk.
§ 7
Zadania wymienione w § 6 Instytut realizuje w szczególności przez:
- Prowadzenie badań naukowych;
- Publikowanie wyników badań naukowych;
- Nadawanie stopni naukowych zgodnie z posiadanymi uprawnieniami;
- Ochronę własnych oryginalnych rozwiązań naukowo-technicznych w kraju i za granicą;
- Współpracę z krajowymi i zagranicznymi instytucjami naukowymi;
- Opracowywanie ekspertyz i udzielanie opinii w zakresie problematyki naukowej instytutu;
- Organizowanie zebrań naukowych (konferencje, zjazdy, sympozja naukowe, inne);
- Współdziałanie z instytucjami upowszechniania wiedzy w dziedzinach określonych w § 6;
- Prowadzenie działalności edukacyjnej;
- Organizację obsługi potrzeb bibliotecznych oraz dokumentacyjno-informacyjnych w zakresie swojej działalności naukowej.
III. Organizacja Instytutu
§ 8
Organami Instytutu są:
- Dyrektor,
- Rada Naukowa.
§ 9
- Prezes Polskiej Akademii Nauk powołuje na dyrektora Instytutu osobę wybraną w drodze konkursu na okres 4 lat,
- Zastępców dyrektora ds. naukowych i ds. organizacyjno-ekonomicznych zatrudnia dyrektor,
- Dyrektor Instytutu powierza funkcję Zastępcy Dyrektora do Spraw Naukowych zaproponowanemu kandydatowi po uprzednim zaopiniowaniu przez Radę Naukową,
- W czasie kadencji Zastępca Dyrektora do Spraw Naukowych może zostać odwołany z funkcji przez Dyrektora Instytutu, po uprzednim zaopiniowaniu przez Radę Naukową.
§ 10
1. Do zakresu działania dyrektora należy w szczególności:
- kierowanie Instytutem i reprezentowanie go na zewnątrz,
- wykonywanie w stosunku do pracowników Instytutu czynności z zakresu prawa pracy zastrzeżone dla pracodawcy,
- opracowywanie programów rozwoju naukowego i gospodarczego Instytutu,
- opracowywanie rocznych planów finansowych oraz rocznych sprawozdań z działalności Instytutu,
- przedstawianie Radzie Naukowej projektów programów, opinii i wniosków należących do zakresu jej działania,
- przygotowywanie projektów schematu struktury organizacyjnej Instytutu,
- ustalanie regulaminu organizacyjnego Instytutu,
- opracowanie regulaminu pracy,
- nadzór w zakresie BHP, ppoż. i obrony cywilnej w Instytucie.
2. Dyrektor kieruje bieżącą działalnością Instytutu, odpowiada za gospodarowanie mieniem zgodnie z obwiązującymi zasadami oraz odpowiada za wynik finansowy Instytutu.
§ 11
1. Do zadań zastępcy dyrektora ds. naukowych należy w szczególności:
- nadzór nad realizacją prac naukowo- badawczych objętych planem działalności statutowej oraz nad działalnością pionu naukowo- badawczego Instytutu;
- nadzór nad przygotowaniem informacji o wynikach zakończonych badań naukowych;
- nadzór merytoryczny nad realizacją współpracy z zagranicą;
- przygotowanie materiałów do oceny działalności naukowo-badawczej i organizacyjnej pracowników naukowych Instytutu,
- współudział w podejmowaniu decyzji w zakresie polityki kadrowej, funduszu płac, prac zleconych i prawidłowej organizacji Instytutu,
- udział w pracach Kolegium Instytutu,
- wykonywanie prac określonych w zakresie obowiązków oraz realizacja innych bieżących zadań związanych z działalnością Instytutu, zleconych przez Dyrektora Instytutu.
2. Do zadań Zastępcy Dyrektora Instytutu do Spraw Organizacyjno-Ekonomicznych należy w szczególności:
- koordynacja oraz nadzór nad działalnością administracyjno-techniczną w Instytucie,
- nadzór nad księgowością na odcinku finansowo-rozliczeniowym, nadzór nad sprawami osobowymi i socjalnymi, w zakresie ustalonym przez Dyrektora Instytutu,
- nadzór nad przygotowywaniem wniosków i sprawozdań z działalności upowszechniających naukę (DUN), specjalnych programów lub urządzeń badawczych (SPUB) oraz zakupów inwestycyjnych, itp. zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- współudział w podejmowaniu decyzji w zakresie polityki kadrowej, finansowej i prawidłowej organizacji Instytutu, w zakresie ustalonym przez Dyrektora Instytutu,
- udział w pracach Kolegium Instytutu,
- podpisywanie dokumentów finansowych, zamówień oraz korespondencji o tematyce administracyjno-ekonomicznej wychodzącej z Instytutu,
- prawidłowe gospodarowanie przedmiotami majątkowymi stanowiącymi własność Instytutu oraz ich odpowiednie zabezpieczenie,
- współudział w organizacji kontroli wewnętrznej w Instytucie, w zakresie ustalonym przez Dyrektora Instytutu,
- nadzór nad działalnością wdrożeniową i patentową,
- wykonywanie prac określonych w zakresie obowiązków oraz realizacja innych bieżących zadań, związanych z działalnością Instytutu, zleconych przez Dyrektora Instytutu.
3. Szczegółowy zakres działania swoich zastępców ustala dyrektor Instytutu.
§ 12
1. Dyrektor może powoływać organy doradcze i opiniodawcze.
2. Skład, zakres działania i tryb pracy organów, o których mowa w ust.1 określa decyzja dyrektora o ich powołaniu.
§ 13
1. Liczba członków Rady Naukowej wynosi 37 osób, w tym nie mniej niż 30% osób spoza Instytutu oraz członków Akademii wskazanych do udziału w jej pracach przez Wydział II Nauk Biologicznych i Rolniczych Akademii.
2. Kadencja Rady Naukowej trwa 4 lata.
§ 14
W skład Rady Naukowej wchodzą z głosem stanowiącym:
- Wszystkie osoby z tytułem naukowym lub stopniem naukowym doktora habilitowanego zatrudnione w Instytucie w pełnym wymiarze czasu pracy;
- Członkowie Akademii wskazani do udziału w pracach Rady przez Wydział II Nauk Biologicznych i Rolniczych Akademii;
- Osoby z tytułem naukowym lub stopniem naukowym doktora habilitowanego i wybitni specjaliści (w tym emerytowani), nie zatrudnieni w Instytucie albo zatrudnieni w nim w niepełnym wymiarze czasu pracy, wybrane przez osoby wymienione w pkt. 1 i 2; maksymalnie 12 osób;
- Dwaj przedstawiciele pracowników naukowych innych niż określeni w pkt.1, zatrudnionych w Instytucie w pełnym wymiarze czasu pracy, wybrani przez tę grupę pracowników naukowych;
- Wskazane przez Przewodniczącego Centrum odpowiedniego ze względu na specjalność naukową, nie więcej niż 4 osoby spoza Instytutu;
- Dyrektor Instytutu i jego Zastępca do Spraw Naukowych
§ 15
Liczba osób spoza Instytutu wynosi 22 osób.
§ 16
- Wybory członków Rady Naukowej, o których mowa w § 10 pkt. 3 i 4 organizuje Dyrektor Instytutu. Wybory odbywają się w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów. Aby wybory były ważne musi w nich wziąć udział co najmniej 50% uprawnionych do głosowania.
- Dyrektor Instytutu przedstawia wstępną listę kandydatów, która może być rozszerzona przez uprawnionych do głosowania.
- Kandydować mogą osoby, które wyraziły zgodę na udział w pracach Rady Naukowej.
§ 17
Aktu powołania osób wybranych w skład Rady Naukowej dokonuje wiceprezes Akademii nadzorujący Wydział II Nauk Biologicznych i Rolniczych Akademii.
§ 18
- Rada Naukowa sprawuje bieżący nadzór nad działalnością Instytutu, dbając zwłaszcza o wysoki poziom jego działalności naukowej i rozwój osób rozpoczynających karierę naukową.
- Rada Naukowa w szczególności:
- przyjmuje programy badań, współpracy z zagranicznymi instytucjami naukowymi oraz działalności wydawniczej;
- zatwierdza sprawozdania z działalności instytutu;
- dokonuje oceny aktywności naukowej pracowników naukowych instytutu. Uchwala w tym celu regulamin określający tryb i częstość dokonywania okresowych ocen wyników pracy pracowników naukowych Instytutu;
- uchwala statut Instytutu i jego zmiany;
- przeprowadza przewody doktorskie, habilitacyjne oraz przedstawia wnioski o nadanie tytułu naukowego, w ramach posiadanych uprawnień;
- uchwala sposób i tryb przeprowadzania konkursów na poszczególne stanowiska naukowe;
- opiniuje wnioski Dyrektora Instytutu o mianowanie na stanowisko profesora zwyczajnego i nadzwyczajnego oraz wnioski o zawarcie umowy o pracę na stanowisko pracownika naukowego i kierownika wewnętrznej naukowej jednostki organizacyjnej Instytutu;
- zgłasza kandydatury do nagród naukowych;
- zgłasza kandydatów na członków Akademii;
- powołuje rzecznika dyscyplinarnego w Instytucie;
- rozpatruje inne sprawy wynikające z obowiązujących przepisów, decyzji władz Akademii oraz wniesionych pod obrady przez członka Rady lub Dyrektora Instytutu.
§ 19
Zasady i tryb działania Rady Naukowej określa uchwalony przez nią regulamin.
§ 20
1. Schemat struktury organizacyjnej stanowi załącznik do statutu.
2. Wewnętrzną organizację Instytutu określa regulamin organizacyjny ustalony przez Dyrektora.
IV. Tryb wyboru członków komisji dyscyplinarnej orzekającej w sprawach dyscyplinarnych pracowników naukowych w pierwszej instancji
§ 21
- W sprawach dyscyplinarnych pracowników naukowych lub badawczo-technicznych Instytutu w pierwszej instancji orzeka Komisja Dyscyplinarna powoływana na czteroletnia kadencję.
- Komisja Dyscyplinarna składa się z czterech członków wybieranych na zebraniu pracowników naukowych zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania. Kandydatów proponuje dyrektor Instytutu. Przewodniczącym Komisji jest pracownik naukowy z tytułem profesora.
§ 22
Gospodarkę finansową Instytutu określają odrębne przepisy.
V. Postanowienia końcowe
§ 23
Organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników ustala regulamin pracy. W swojej działalności Instytut przestrzega standardów etycznych.
§ 24
Niniejszy statut został uchwalony przez Radę Naukową Instytutu w dniu 17 lutego 2011 roku i zaopiniowany przez Wydział II Nauk Biologicznych i Rolniczych w dniu 28 kwietnia 2011 roku wchodzi w życie po zatwierdzeniu przez Prezesa Polskiej Akademii Nauk.
§ 25
Zmiana statutu następuje w trybie przewidzianym dla jego zatwierdzenia.
§ 26
Traci moc statut zatwierdzony przez Prezesa Polskiej Akademii Nauk w dniu 9 kwietnia 2009 roku.